Pagina se încarcă, vă rugăm așteptați

Pagina se încarcă, vă rugăm așteptați

Istoricul Filantropiei Ortodoxe Alba Iulia

Repere istorice

Într-o retrospectivă istorică, începutul asistenței sociale în Arhiepiscopia Alba Iulia îl regăsim în anul 1990, prin înființarea Asociației „Filantropia”, din care făceau parte preoții din protopopiatul Alba Iulia. Cu siguranță, aceasta a fost una dintre primele inițiative social-misionare din Patriarhia Română. Președintele acestei organizații a fost părintele Ioan Lazăr, parohul Parohiei Maieri II din Alba Iulia, iar realizarea cea mai importantă a Asociației „Filantropia” a fost cumpărarea unei case în Munții Apuseni pentru o familie sinistrată, cu mulți copii.

Perioada de după 1990 a fost plină de frământări, întrucât Biserica Ortodoxă Română nu avea experiență în domeniul social-filantropic. Era necesară clarificarea direcțiilor de urmat, evitarea exceselor și a secularizării, precum și delimitarea granițelor dintre ceea ce trebuie să facă Biserica și ceea ce intră în atribuțiile instituțiilor statului. De asemenea, era nevoie de o etapă importantă de construire a structurilor proprii sau nonguvernamentale, prin care să se desfășoare activitatea social-filantropică, și de pregătirea preoților pentru a putea desfășura aceste activități. La toate aceste provocări, Arhiepiscopia Alba Iulia a avut o implicare semnificativă, cu impact la nivelul întregii Patriarhii Române.

În timp, prima Asociație „Filantropia” a eparhiei și-a încetat activitatea, inițiindu-se un proces de organizare administrativ-bisericească a activității sociale. Astfel, la 1 octombrie 1995, în cadrul Centrului Eparhial din Alba Iulia, s-a înființat un Birou de Asistență Socială, probabil primul de acest fel la acea vreme. Acesta era condus de părintele Ioan Mihail Dan, tânăr absolvent al Facultății de Teologie – Asistență Socială din Alba Iulia. La inițiativa sa, în februarie 1997 a fost înaintată către Sfântul Sinod o propunere de înființare a unui sistem de asistență socială în Patriarhia Română, împreună cu un Ghid practic pentru birourile de asistență socială din cadrul protopopiatelor. Aceste documente au stat la baza adoptării Regulamentului de organizare și funcționare a sistemului de asistență socială al Bisericii Ortodoxe Române, valabil, în mare parte, și astăzi.

Tot în anul 1997, în luna august, s-a înființat, în cadrul Centrului Eparhial, Sectorul Biserica și Societatea, care includea Compartimentul de asistență socială, Compartimentul de misiune în instituțiile statului și Compartimentul de tineret, acesta din urmă devenind, începând cu octombrie 2000, parte din Sectorul de mass-media și tineret. Cu timpul, s-au constituit birouri de asistență socială la nivelul protopopiatelor și parohiilor, iar complementar au fost înființate Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, filialele acesteia, precum și alte organizații nonguvernamentale de asistență socială.

Astfel, încă de la începutul anilor 1990 au existat preocupări și întrebări legate de justificarea, eficiența sau chiar „moralitatea” celor două forme de organizare a misiunii sociale: ca structuri bisericești sau ca asociații nonguvernamentale.

Primele așezăminte sociale s-au înființat în cadrul mănăstirilor și parohiilor. În anul 1995 existau: la Mănăstirea Recea, un Azil pentru femei vârstnice, la Mănăstirea Râmeț, o Școală specială pentru fete cu handicap ușor, iar la Centrul Eparhial, o Cantină socială.

În anul 1998, la Parohia Lunca Bradului a început să funcționeze o Cantină pentru copiii săraci, iar în 1999 au luat ființă primele Case de tip familial din România care utilizau personalitatea juridică a parohiilor, la Parohiile Dumbrava și Vingard.

Celor șase centre li s-au adăugat, în anul 2001, Casele de tip familial de la Parohiile Târsa și Almașu Mare, Căminul pentru femei vârstnice de la Mănăstirea Dumbrava, precum și Cantinele sociale de la Mănăstirea Recea, Protopopiatul Târgu Mureș și Biroul de Asistență Socială al Protopopiatului Sebeș.

Anul 2001 a avut o semnificație specială, cristalizând ideea că soluția pentru problemele sociale nu constă în inițiative unilaterale, ci în conjugarea eforturilor Bisericii, Statului și organizațiilor nonguvernamentale. Tot în acest an, în urma unei vizite a delegației eparhiei Alba Iulia în Germania, la centrele de asistență socială ale Serviciului de Ajutor Maltez din Koblenz și ale Organizației Caritas din Koblenz, s-a decis înființarea Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, lucru realizat la 11 septembrie.

Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia

11 septembrie 2001 înființarea Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”. Membrii fondatori au fost 19 preoți și asistenți sociali.

2001: a demarat prima acțiune a Asociației, Campanie interconfesioanlă de strângere de fonduri, împreună cu Organizația Caritas Romano-Catolică Alba Iulia și Societatea de Ajutorare Diakonia Evanghelică SA Alba Iulia.

2002: s-au înființat primele 3 Filiale, la Reghin, Sighișoara și Târsa-Avram Iancu.

- au fost câștigate primele proiecte cu finanțare europeană: „Telefonul Copilului”, finanțat de World Learning prin programul Child Net, „Centrul de zi pentru copii „Sf. Ciprian” Ocna Mureș”, proiect finanțat de către FRDS, „Dezvoltarea Organizațională a Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” finanțat de Fundația Principesa Margareta a României și „Înființare Centru de Recuperare pentru Copilul Maltratat”, finanțat de FONPC.

2003: s-au înființat Casa de Tip Familial „Sf. Vasile cel Mare” și Centrul de zi „Sf. Ciprian” Ocna Mureș. Pentru prima dată, angajații centrelor au fost încadrați pe structura asociației. S-a aprobat ca principala direcție strategică de dezvoltare a Asociației să fie înființarea de așezăminte sociale și consolidarea parteneriatului cu autoritățile publice locale și județene. Au fost organizate „Zilelele Filantropiei” în care au avut loc Simpozionul științific cu tema „Filantropia – parte din ființa Bisericii” și Întâlnirea anuală a consilierilor sociali din Patriarhia Română.

2004:  Asociația a inițiat prima Rețea națională a organizațiilor nonguvernamentale ortodoxe, la care au aderat 15 organizații ortodoxe din întreaga țară. Asociația s-a reorganizat, devenind asociație de dezvoltare comunitară și extinzându-și domeniul de activitate și spre servicii medicale, culturale și educative. Au fost elaborate 19 proiecte de finanțare, dintre care 8 au fost aprobate. Au fost inaugurate: Casa de tip familial „Izvorul Tămăduirii” Oarda de Jos și Centrul de zi „Sf. Filofteia” Silivaș.

2005: s-a pus baza înființării Rețelei de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice în județul Alba, printr-un parteneriat cu Consiliul Județean Alba, și Secretariatul de Stat pentru Culte.  Au fost finanțate două proiecte prin Organizația World Vision România, „Catehizare în limbajul mimico-gestual” și „Grup interconfesional de acțiune socială”. A fost acreditat  „Biroul de Consiliere Pre și Post Avort”, au fost înființate noi centre sociale: Centrele de zi „Sf. Ana” Alba Iulia și „Sf. Nicolae” Roșia de Secaș, Serviciile de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice din Alba Iulia, Ocna Mureș, Lunca Bradului și Aiud.

2006: A fost finanțat proiectul „Acasă, în Europa – program de informare europeană și promovare a valorilor ortodoxiei românești”, finanțat de Reprezentanța Comisiei Europene în România. S-au înființat Centrul de zi pentru copii „Sf. Varvara” Baia de Arieș, Centrul de zi și Serviciul de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice „Sf. Nicolae” Valea Lungă, Serviciul de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice „Sf. Pantelimon” Zlatna. Au fost înființate, de asemenea, șapte noi Filiale:  Iernut, Târnăveni, Câmpeni, Blaj, Ocna Mureș, Socolu de Câmpie și Târgu Mureș - Mureșeni.

2007: a fost elaborată prima Strategie de dezvoltare a Asociației, bazată pe patru direcții principale: Dezvoltarea resurselor umane, Creșterea capacității de autofinanțare a serviciilor, Îmbunătățirea calității serviciilor și Atragerea de fonduri prin proiecte. S-a obținut acreditarea ca furnizor de formare profesională pentru adulți, conform cerințelor CNFPA, pentru calificarea în ocupația de „Îngrijitoare la domiciliu pentru persoane vârstnice”. De asemenea, s-a înființat un SRL al Asociației, „PRO FILOS”, și s-a dezvoltat prima activitate economică prin achiziționarea unui tobogan gonflabil. S-au finanțat proiectele: „Porți deschise spre comunitate”, finanțat de FDSC, în cadrul programului „Instruire și sprijin pentru dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor și tinerilor” și „Aripi spre viață”, finanțat de Agenția Națională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere, prin Schema de Granturi Mici.

2008: s-a înființat Federația Filantropia, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” fiind unul dintre membrii fondatori. S-a obținut subvenție de la Ministerul Muncii, Familiei și Solidarității Sociale, în baza Legii nr. 34/1998, pentru șapte centre sociale. Au fost înființate cinci noi așezăminte sociale: Centrul multifuncțional pentru integrarea pe piața muncii a persoanelor cu handicap fizic din județul Alba, Centrul social de urgență Alba, Serviciile de îngrijire socio-medicală a persoanelor vârstnice la domiciliu din Câmpeni și Roșia de Secaș.

2009: a avut loc o nouă etapă în dezvoltarea organizațională, prin proiectele „Consolidare organizațională – eficiență în mediul extern” și „Parteneriat public-privat în administrarea serviciilor sociale – model de excelență”. Acesta a avut ca scop crearea unui model optim de colaborare cu autoritățile publice locale și județene și a fost destinat administrării celor 62 de așezăminte sociale eparhiale existente în 2008, servind drept model de bună practică la nivel național.

2010:  Fundația „Parteneri pentru Dezvoltare Locală”, în cadrul Proiectului „Social” al Federației Filantropia, a evaluat că Asociația se afla în etapa desăvârșirii organizaționale, fiind pe deplin funcțională în toate ariile de competență, la un nivel superior de dezvoltare, cu tendința evidentă de a atinge nivelul-model. A demarat cel mai amplu proiect al Asociației, Scopul acestui proiect a fost prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a școlii și menținerea în sistemul de educație a 500 de elevi din regiunile Centru și Vest, prin intermediul a 16 centre educaționale. Un alt proiect important a fost „Pașaport spre succes”, finanțat prin Programul Facilitatea de Tranziție 2007. Acest proiect a marcat o nouă direcție de dezvoltare a Filantropiei, respectiv preocuparea pentru dezvoltarea personal a beneficiarilor și angajaților. Au fost furnizate programe de dezvoltare personală și a fost elaborat Manualul „Prin Joc spre Viață.

Autoritățile publice din județul Alba au externalizat o parte din serviciile sociale, prin acordarea finanțării în funcție de numărul beneficiarilor. Această schimbare a necesitat o adaptare rapidă a sistemului de gestionare a așezămintelor sociale, demonstrând capacitatea organizatorică, profesionalismul și flexibilitatea structurilor de asistență socială ale eparhiei.

În 2011, a fost finalizat Proiectul „Parteneriat public-privat în administrarea de servicii sociale – Model de excelență”, în valoare de 500.000 de euro. În urma evaluării finale, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a fost desemnată „Model de bună practică în gestionarea fondurilor europene”.

Un proiect extrem de important a fost „Rețea interregională de centre educaționale”, cu o valoare totală de 5 milioane de euro. Implementarea acestuia a fost o provocare majoră, deoarece timp de 6 luni, proiectul a funcționat fără prefinanțare, iar rambursarea cheltuielilor de funcționare a celor 16 centre educaționale a întârziat 8 luni. O altă realizare semnificativă a fost implicarea Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” în proiecte europene inovatoare, vizând economie socială, dezvoltare personală și sprijin pentru deținuți și foști deținuți.

În cadrul Proiectului „FORTE – Formare trainică pentru parteneriat social”, în anul 2011 a fost realizată evaluarea sistematică, obiectivă și profesională a capacității organizaționale și de livrare a serviciilor sociale din cadrul Arhiepiscopiei Ortodoxe Alba Iulia. Conform acestei evaluări, eparhia noastră a fost apreciată ca fiind „un model de bună practică în domeniul furnizării serviciilor sociale în parteneriat cu autoritățile publice; un pol de excelență în atragerea și gestionarea veniturilor destinate serviciilor sociale; un model de bună practică în domeniul profesionalizării și specializării personalului activ din domeniul social”.

 Raportul intermediar al evaluării a apreciat că sectorul social al Arhiepiscopiei noastre reprezenta un model de bună practică în următoarele domenii: planificare strategică, parteneriate și construire de rețele, achiziții publice, economie socială, managementul proiectelor, strângere de fonduri, scriere de proiecte, echipă eficientă, dezvoltare a serviciilor sociale, managementul cazurilor sociale, managementul serviciilor sociale, standarde de calitate și proceduri de acreditare a serviciilor sociale. Tot în cadrul acestui proiect, în luna octombrie 2011, a fost inaugurat Centrul de Resurse „Dynamis”, având ca scop formarea inițială și continuă în metode și tehnici nonformale de educație.

Au fost inaugurate nouă centre sociale noi: Centrul educațional „Sf. Nicolae” Alba Iulia, Centrul educațional „Sf. Dumitru” Sângeru de Pădure, Centrul de zi pentru copii și Serviciul de îngrijire a vârstnicilor la domiciliu „Sf. Serafim de Sarov” Războieni, Casa de tip familial „Sf. Ioan Botezătorul” Aiud, Două locuințe protejate pentru persoane adulte cu handicap din cadrul Așezământului „Sf. Nectarie” Tiur-Blaj, Casa de tip familial „Sf. Varvara” Baia de Arieș și Căminul pentru persoane vârstnice „Sf. Elena” Teiuș.

Anul 2012. Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a traversat cea mai grea perioadă de la înființarea sa, deoarece 2012 a fost și anul cu cel mai mare număr de proiecte în care asociația a fost implicată, fie ca lider de proiect, fie ca partener, iar fondurile europene au fost suspendate temporar. La sfârșitul anului 2012, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” avea datorii de aproximativ 500.000 de euro. Arhiepiscopia Alba Iulia a sprijinit însă ferm și concret Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, preoții coordonatori continuând, din fonduri proprii, să ajute copiii care nu mai puteau beneficia de serviciile anumitor centre, iar autoritățile publice au rămas alături de organizație.

S-a reușit finalizarea Proiectului „Implicarea clerului și a membrilor comunităților parohiale ortodoxe în dezvoltarea de proiecte la nivelul Mitropoliei Banatului și Arhiepiscopiei Alba Iulia”, precum și proiectul „Tranziția spre libertate prin Centre de Incluziune Socială.

Au fost înființate alte nouă așezăminte sociale: Casa de tip familial pentru copii cu dizabilități „Sf. Maria” Alba Iulia, Casa de tip familial pentru copii cu dizabilități „Sf. Ana” Alba Iulia, Casa de tip familial pentru copii „Sf. Ciprian” Ocna Mureș, Casa de tip familial pentru copii „Adolescența” Oarda de Jos, Centrul de zi pentru copii antepreșcolari „Sf. Irina” Blaj, Serviciul de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice Livezile, Locuința protejată pentru persoane adulte cu dizabilități „Sf. Elena” Pianu de Jos, Adăpostul de noapte pentru oamenii străzii Sighișoara și Serviciul de îngrijire la domiciliu a persoanelor cu dizabilități Sebeș.

O realizare specială a fost și înființarea Parcului de Aventură „Dynamis”, în parteneriat cu Primăria Alba Iulia, unde au fost amenajate patru trasee suspendate pentru activități destinate dezvoltării abilităților de viață ale copiilor, prin tehnici de educație prin aventură.

Anul 2013 a fost anul în care întristarea s-a prefăcut în bucurie, iar perspectivele sumbre de la sfârșitul anului anterior au lăsat loc speranței și încrederii. Cea mai mare realizare a fost reluarea Proiectului „Rețea interregională de centre educaționale”, în cadrul căruia s-au redeschis 16 centre educaționale pentru ajutorarea a 400 de copii. Totodată, a fost finalizat Proiectul „Tranziția spre libertate prin Centre Regionale de Incluziune Socială”, prin care au fost realizate: Cursuri de calificare certificate ANC pentru 160 de persoane private de libertate, activități de educație pentru sănătate și igienă personală, în special pentru reducerea consumului de alcool și droguri și prevenirea bolilor cu transmitere sexuală, pentru 344 de persoane aflate în detenție și diverse activități de pregătire a reintegrării sociale pentru 875 de deținuți.

Tot în anul 2013, a fost finalizat cu succes un amplu proiect al Patriarhiei Române, în care Arhiepiscopia Alba Iuliei a fost beneficiar principal, alături de alte opt eparhii – Proiectul „FORTE – Formare trainică pentru parteneriat social”. În cadrul acestuia a fost finalizat procesul de planificare strategică a întregii activități a Arhiepiscopiei Alba Iulia, stabilindu-se direcțiile strategice pentru cele patru sectoare de activitate, pentru următorii cinci ani: Sectorul administrativ-bisericesc – creșterea eficienței managementului resurselor umane și formarea continuă a personalului clerical și neclerical; Sectorul economic – creșterea resurselor financiare prin gestionarea eficientă a resurselor și identificarea de noi surse de venit; Sectorul cultural – dezvoltarea învățământului religios și a activităților cu tinerii; Sectorul social – asigurarea sustenabilității centrelor sociale și creșterea calității serviciilor oferite. Tot în cadrul acestui proiect, prin Centrul de formare „Dynamis”, au fost organizate cursuri de dezvoltare pentru 184 de persoane. De asemenea, în Parcul de Aventură „Dynamis” au fost amenajate cinci module de dezvoltare personală, dedicate: dezvoltării curajului, formării responsabilității personale și sociale, comunicării și muncii în echipă, observării mediului înconjurător și astronomiei.

În anul 2013, pentru a doua oară, Arhiepiscopia Alba Iulia a fost gazda Întâlnirii anuale a consilierilor eparhiali coordonatori ai sectoarelor social-filantropice din cadrul Patriarhiei Române. Evenimentul a avut loc în perioada 26-27 noiembrie, la Mănăstirea Dumbrava, în prezența Înaltpreasfințitului Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei.

Anul 2014 a fost un an de stabilitate și consolidare, asigurându-se funcționarea tuturor așezămintelor sociale și finalizându-se cu succes proiectele europene începute în anii anteriori.

O realizare importantă a fost asigurarea continuității centrelor educaționale înființate prin Proiectul „Rețea interregională de centre educaționale”. Pentru funcționarea celor 16 centre, s-au încheiat noi parteneriate cu autoritățile publice județene și locale, astfel încât cei 716 copii ocrotiți au continuat să beneficieze de sprijin educațional.

Totodată, în 2014, a fost demarat un nou proiect pentru care s-a obținut finanțare – „Parteneriat pentru integrare”, elaborat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, în parteneriat cu Consiliul Județean Alba, cofinanțat din Fondul Social European prin POSDRU. Acest proiect prevedea înființarea a două structuri de economie socială în localitățile Căpâlna și Șona, din județul Alba, unde urmau să fie angajate 19 persoane vulnerabile.

În același an, evenimentul de sărbătorire a copiilor din așezămintele eparhiale, ajuns la a X-a ediție, s-a desfășurat în municipiul Reghin, fiind găzduit de Primăria Reghin, în parteneriat cu Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Reghin”. Evenimentul, la care au participat peste 500 de copii, a avut ca temă „Filantropia – împreună în sprijinul aproapelui”.

În 2014, au fost înființate trei noi servicii sociale: trei Locuințe Protejate pentru persoane adulte cu dizabilități, în localitatea Galda de Jos, în cadrul Așezământului „Sf. Ghelasie”.

De asemenea, Arhiepiscopia Alba Iulia a organizat mai multe colecte pentru ajutorarea sinistraților din Oltenia, afectați de inundații, precum și pentru sinistrații din Siria, colecte care au depășit valoarea de 100.000 de euro.

Anul 2015 a fost un an „birocratic”, marcat de numeroase modificări legislative. Prin răbdare și înțelepciune, coordonatorii așezămintelor sociale au reușit să depășească provocările noilor proceduri de acreditare și licențiere, dificultățile cauzate de necorelarea standardelor de calitate cu cele de cost, interpretările rigide ale legislației de către autoritățile abilitate și apariția suspiciunilor în contextul atacurilor mediatice îndreptate la nivel național împotriva Bisericii Ortodoxe. Aceste dificultăți au adus, totuși, un plus de experiență în activitatea administrativă și au contribuit la clarificarea problemelor juridice legate de autorizațiile de funcționare și patrimoniu.

În același an, o nouă provocare a fost înființarea structurilor de economie socială. Acest nou concept socio-economic urmărește rezolvarea unor probleme sociale prin susținerea întreprinderilor sociale, în care sunt angajate persoane vulnerabile. În urma unor proiecte europene, au fost înființate cinci structuri de economie socială. Prin Proiectul „Parteneriat pentru integrare”, s-au înființat două structuri de economie socială: „Filabrod” la Șona-Blaj, specializată în broderie și croitorie și „Filoart” la Căpâlna-Sebeș, specializată în sculptură, tâmplărie și pictură pe sticlă. Prin Proiectul „Economia Socială – șansă a persoanelor vulnerabile la egalitate și incluziune pe piața muncii”, implementat de Primăria Ocna Mureș, în parteneriat cu Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Războieni-Cetate”, au fost înființate alte două unități: „Servicii Sociale Alba” și „Serviciu de îngrijire socio-medicală la domiciliu”. De asemenea, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Sebeș”, în parteneriat cu Primăria Sebeș, a înființat structura de economie socială „Brutărie-Patiserie”.

În anul 2015, s-au pus bazele unui proiect de mare anvergură pentru ajutorarea copiilor aflați în dificultate – Proiectul „Prevenirea abandonului școlar”. În cadrul acestuia au fost înființate șapte centre noi de prevenire a abandonului școlar, în localitățile: Sântimbru Sat, Sântimbru Fabrică, Unirea, Veseuș, Rădești, Galda de Jos, Cugir, deservind 168 de copii. De asemenea, au fost sprijinite șase centre de zi, pentru alți 150 de copii. A început astfel un amplu și îndelungat parteneriat între Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, Fundația HEKS/EPER Elveția și Fundația FAER Reghin, parteneriat care s-a dezvoltat în anii următori și care continuă și în prezent. Partenerii în cadrul acestui proiect sunt primăriile din localitățile în care funcționează aceste centre, care au cofinanțat activitățile desfășurate în proporție de 50%.

În anul 2016, Proiectul „Prevenirea abandonului școlar” s-a extins, prin înființarea a încă șase centre de prevenire a abandonului școlar, în localitățile: Berghin, Ighiu, Mirăslău, Aiud, Sebeș și Lunca Mureșului. De asemenea, s-a realizat finanțarea parțială a altor șase centre de zi. Prin acest proiect, au fost susținute în total 27 de servicii socio-educaționale pentru copii: 14 centre de prevenire, dintre care două – la Luduș și Sângeru de Pădure – în județul Mureș, și 13 centre de zi, dintre care unul – în județul Mureș, la Reghin.

Anul 2016 s-a dovedit a fi „anul copiilor”, întrucât s-au înființat alte două centre de zi: Centrul de zi pentru copii „Sf. Pantelimon” Zlatna, în parteneriat cu DGASPC Alba și Primăria Zlatna și Centrul de zi „Cuvioasa Parascheva”, în parteneriat cu Primăria Alba Iulia, prin Direcția de Asistență Socială Alba Iulia. Ambele centre sunt administrate de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”.

O realizare remarcabilă pentru eparhia noastră a fost recunoașterea Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” ca organizație cu statut de utilitate publică, prin Hotărârea Guvernului României nr. 452/22 iunie 2016. Astfel, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a devenit prima organizație cu un astfel de statut dintre ONG-urile care funcționează cu binecuvântarea Patriarhiei Române. Aceasta confirmă vocația socială a eparhiei noastre, care, la fel ca în anii anteriori, a reprezentat la nivelul Patriarhiei Române, modelul celui mai amplu parteneriat dintre Stat și Biserică în domeniul social, în România.

Parteneriatul de excelență realizat în județul Alba între structurile de asistență socială ale Arhiepiscopiei Alba Iulia și autoritățile publice județene și locale a devenit un exemplu și pentru alte administrații județene. Astfel, în anul 2017, au avut loc vizite la Alba Iulia ale delegațiilor Consiliilor Județene și DGASPC-urilor din județele Sibiu, Brașov și Arad, în vederea unui schimb de experiență în acest domeniu. A fost remarcată: colaborarea durabilă și eficientă din punct de vedere economic și calitatea serviciilor sociale oferite în cadrul parteneriatului.

În 2017, formarea profesională a personalului angajat în centrele sociale a constituit o prioritate pentru Arhiepiscopia Alba Iulia. Astfel: a fost implementat un nou Plan anual de formare a angajaților, a fost extinsă activitatea Centrului de Formare „Dynamis” și s-a realizat o colaborare eficientă cu Centrul de Formare „Dumitru Stăniloae” al Federației „Filantropia”. Toți coordonatorii așezămintelor sociale au fost specializați ca manageri de responsabilitate socială. Pe lângă activitatea de asistență socială, realizată în mod specializat, în 2017 s-a intensificat și activitatea filantropică desfășurată prin parohii. Astfel, a crescut numărul beneficiarilor ai Programelor Filantropice și Acțiunilor Sociale și a crescut numărul voluntarilor implicați. Pentru prima dată, activitatea filantropică a parohiilor a fost monitorizată detaliat, datorită implementării unui nou sistem de colectare a datelor reale.

Pentru activitățile filantropice parohiale, s-a stabilit o direcție de dezvoltare clară, cu obiectivul de creștere anuală cu 5% a parohiilor implicate în Programe Filantropice și Acțiuni Sociale.

Astfel, se conturează două dimensiuni complementare: Filantropia parohială, desfășurată prin voluntari, caracterizată prin acțiuni temporare sau ocazionale și Asistența socială specializată, realizată prin personal angajat și servicii licențiate, desfășurată prin Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și celelalte organizații nonguvernamentale ale eparhiei.

În anul 2017, au fost înființate două centre sociale,  centru pentru tinerii care părăsesc sistemul instituționalizat, administrat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Vingard”, fiind primul centru de acest fel din eparhie și o cantină socială mobilă, cu o capacitate de 150 de persoane, administrată de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Sebeș”, în parteneriat cu Primăria Sebeș.

Pentru Arhiepiscopia Alba Iulia, anul 2018, Anul Centenarului, a avut o semnificație aparte, marcând un moment aniversar de referință. Evenimentul major al acestui an a fost „100 pentru Centenar”, reprezentând inaugurarea serviciului social cu numărul 100. Pentru acest statut au „concurat” cele cinci centre sociale și programe filantropice nou înființate în 2018: Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice „Acoperământul Maicii Domnului” Unirea, care asigură îngrijire pentru 34 de persoane, administrat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Unirea”, în parteneriat cu Primăria Unirea, Adăpostul de noapte pentru oamenii străzii, cu 10 locuri, înființat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Sebeș”, în parteneriat cu Primăria Municipiului Sebeș, Centrul de zi „Sf. Filofteia” Târgu Mureș, destinat îngrijirii a 15 copii, administrat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Târgu Mureș” și două programe filantropice de îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice, implementate în parohiile Lunca Bradului și Sângeru de Pădure.

O realizare importantă a anului 2018 a fost continuarea Programului „Prevenirea abandonului școlar”, desfășurat în 12 școli, pentru 14 grupe de 24 de copii fiecare, totalizând 360 de elevi, și în 13 centre de zi, beneficiind 275 de copii. Un progres semnificativ a fost atins prin îndeplinirea criteriului de eligibilitate necesar finanțării unei extensii a proiectului, constând în creșterea gradului de cofinanțare asumat de primăriile partenere, de la 50% la 75%. Proiectul s-a desfășurat cu avizul Inspectoratului Școlar Alba, în parteneriat cu primăriile din Sebeș, Aiud, Cugir, Ighiu, Sântimbru, Berghin, Rădești și Mirăslău.

În 2019, prin Proiectul „Sprijin educațional pentru copiii vulnerabili din România”, finanțat de HEKS/EPER Elveția prin Fundația HEKS/EPER România, a fost asigurată continuarea Programului „Prevenirea abandonului școlar” pentru 360 de copii, pentru o perioadă de doi ani. Contribuția financiară a primăriilor s-a menținut la un nivel ridicat, acoperind 75% din costurile necesare.

În același an, Centrul de zi pentru persoane adulte cu dizabilități „Sf. Meletie” Alba Iulia și-a extins activitatea, prin înființarea unei Rețele județene de servicii sociale de zi, destinată 154 de persoane cu dizabilități ocrotite în 18 locuințe protejate, în urma câștigării licitației de servicii organizate de DGASPC Alba. Această extindere a implicat: angajarea unor specialiști în acompanierea și recuperarea persoanelor cu dizabilități, elaborarea unor noi programe de terapie ocupațională și kinetoterapie și organizarea unor rețele parohiale de sprijin și integrare a beneficiarilor.

Anul 2019 a marcat, de asemenea, o reorganizare semnificativă a Mișcării „Pentru Viață” din cadrul Arhiepiscopiei Alba Iulia, prin demararea unui proiect social amplu, coordonat de Biroul „Pentru Viață”. Trei categorii de activități au mobilizat peste 7.000 de persoane: Marșul pentru Viață, organizat în 13 localități; Proiectul educativ „Miracolul vieții – unicitate, iubire și frumusețe”, desfășurat în 58 de școli; Campania de donare de sânge „Donează sânge, salvează vieți”, organizată în 11 localități.

În 2019, s-au pus bazele a două proiecte de importanță strategică pentru eparhie: Proiectul „VIA – Dynamis”, având ca obiectiv principal dezvoltarea organizațională a Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și a Centrului de Formare „Dynamis”, cu focus pe: perfecționarea resurselor umane, stabilirea procedurilor interne, implementarea unor metode eficiente de relaționare și urmărirea consecventă a valorilor instituționale.
Acest proiect a fost înaintat spre finanțare prin Universitatea VIA College din Danemarca.

În 2020, a fost confirmată finanțarea proiectului „Prin educație spre vocație”, cu suma de aproximativ 1.000.000 de euro. Proiectul „Prin educație spre vocație” a fost elaborat și depus spre finanțare în parteneriat cu Fundația FAER Reghin și HEKS/EPER România, având ca scop ajutorarea a peste 600 de copii și tineri aflați în dificultate.  Proiectul a demarat prin: Organizarea a 17 clase „Școală după Școală”, pentru 405 copii din județul Alba, cu risc de abandon școlar; Activități de informare, consiliere și orientare vocațională, pentru 120 de tineri din județul Bihor și 120 de tineri din județul Mureș.

Tot în 2020, a fost consolidată o nouă direcție strategică de implicare socială, prin constituirea unei Rețele de îngrijire la domiciliu a persoanelor adulte cu dizabilități, cuprinzând 13 servicii de îngrijire, în localitățile: Alba Iulia, Aiud, Izvoarele, Ocna Mureș, Războieni, Silvaș, Blaj, Valea Lungă, Roșia de Secaș, Baia de Arieș, Câmpeni, Zlatna și Bistra. Această rețea completează alte servicii sociale destinate persoanelor cu dizabilități, inclusiv Locuințele Protejate, Centrul de zi „Sf. Meletie” și Biroul de consiliere eparhial, contribuind astfel la îmbunătățirea accesului beneficiarilor la servicii de sprijin și asistență specializată.

În anul 2020, s-au pus bazele unui nou program social, destinat ajutorării persoanelor dependente de adicții, prin organizarea unui curs de specializare în profesia de Consilier în adicții. Acest curs a fost acreditat de Autoritatea Națională de Calificări și s-a desfășurat la Alba Iulia, prin Federația Filantropia. La curs au participat: preoți, asistenți sociali și psihologi din cadrul Asociației „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, DGASPC Alba și DAS Alba Iulia. La finalul cursului, s-a stabilit ca obiectiv viitor înființarea, în județul Alba, a unui Centru de consiliere pentru adicții, obiectiv care a fost ulterior inclus în Strategia de dezvoltare socială a Consiliului Județean Alba.

Anul 2020 a fost însă profund marcat de pandemia de COVID-19. În perioada stării de urgență, Arhiepiscopia Ortodoxă Alba Iulia a demarat două proiecte eparhiale pentru implicarea concretă a Bisericii în sprijinirea persoanelor afectate: Programul „Solidaritate prin Filantropie” – inițiat prin parteneriatul dintre Arhiepiscopia Ortodoxă Alba Iulia, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și Instituțiile Prefectului din județele Alba și Mureș. Scopul acestui program a fost ajutorarea cu alimente a persoanelor nevoiașe sau aflate în carantină. Programul „Solidaritate pentru Viață” – lansat pentru: sprijinirea personalului medical aflat în „prima linie” a luptei împotriva coronavirusului și dotarea spitalelor cu echipamente sanitare. Aceste programe filantropice au fost coordonate de 10 Comitete de Acțiune, aflate sub supravegherea părinților protopopi. Prin aceste inițiative, mii de persoane afectate de epidemie au fost sprijinite. De asemenea au fost puse la dispoziția cadrelor medicale două locații de cazare, „Centrul Peregrinus” al Centrului Eparhial și Clădirea arhondaricului Mănăstirii Dumbrava, iar mai multe spitale au fost ajutate cu materiale de protecție și produse pentru dezinfecție. Valoarea totală a ajutoarelor s-a ridicat la peste 1.600.000 lei.

În 2021, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a preluat în administrare trei noi centre sociale, în urma licitațiilor organizate de DGASPC Alba: Centrul de Îngrijire și Asistență Baia de Arieș, destinat persoanelor adulte cu dizabilități, și două Locuințe Maxim Protejate, la Bărăbanț și Cricău. În același timp, administrarea locuințelor protejate din Blaj-Tiur și Galda de Jos a fost pierdută în favoarea unei organizații fără acreditare, ceea ce a generat dificultăți atât pentru beneficiari, cât și pentru personalul implicat.

Deși DGASPC Alba și Consiliul Județean Alba au asigurat continuarea activității pentru zece centre de zi și douăsprezece servicii de îngrijire la domiciliu, numărul beneficiarilor finanțați a fost redus la jumătate. Cu toate acestea, centrele au reușit să mențină sprijinul pentru toți cei aflați în nevoie, utilizând resurse proprii. Pentru a compensa aceste dificultăți, au fost demarate discuții cu mai multe primării pentru cofinanțarea serviciilor sociale, însă fără rezultate concrete până la finalul anului. Astfel, 2021 a fost un an de extindere, dar și de provocări, în care asociația și-a continuat misiunea socială, adaptându-se la schimbările din domeniul finanțării și administrării centrelor.

În 2021, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a implementat Proiectul „Prin Educație spre Vocație!”, finanțat prin Granturile Norvegiene cu 4,72 milioane lei. Proiectul a sprijinit 405 copii din județul Alba prin 17 clase after-school, oferindu-le hrană caldă, asistență educațională și activități de dezvoltare personală. De asemenea, 49 de cadre didactice au beneficiat de formare profesională, iar 170 de părinți au participat la sesiuni de consiliere parentală. Proiectul a introdus metode educative norvegiene în 13 școli din județele Alba, Mureș și Bihor, folosind Platforma Cognitrom pentru identificarea vocațiilor elevilor. A fost lansat Manualul „Educație spre Vocație”, destinat educatorilor, pentru promovarea educației incluzive.

Tot în 2021, Asociația a obținut finanțare pentru Proiectul „PAS CU PAS – Recuperare pentru integrare”, prin care Centrul de zi „Sf. Meletie” Alba Iulia a fost dotat cu echipamente moderne de diagnostic și terapie în valoare de 93.900 lei. Programul a oferit 70 de persoane adulte cu dizabilități acces gratuit la servicii de recuperare.

În 2022, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a înființat nouă centre sociale, preluând administrarea a șase Locuințe Maxim Protejate pentru persoane adulte cu dizabilități la Abrud, o Casă de Tip Familial pentru copii cu dizabilități la Tiur-Blaj, un Centru de zi pentru copii cu dizabilități la Abrud și un Serviciu de îngrijire la domiciliu pentru persoane adulte cu dizabilități la Cugir. Aceste centre oferă servicii de cazare, îngrijire, hrană, consiliere psihologică și activități educaționale și terapeutice.

Pentru continuarea activității celor 10 centre de zi pentru copii, s-au negociat parteneriate cu primăriile din mai multe localități și s-a obținut cofinanțare de 50% din partea Consiliului Județean Alba, restul cheltuielilor fiind acoperite de primării și Asociație. În plus, Asociația a obținut finanțare pentru continuarea a 15 grupe de copii prin parteneriate cu opt primării, acestea acoperind salariile cadrelor didactice și hrana copiilor, în timp ce Asociația asigură materialele educaționale și managementul proiectului.

O altă realizare majoră a fost înființarea Centrului de zi pentru copii cu dizabilități Abrud, finanțat cu 277.549 lei prin Ministerul Muncii și Solidarității Sociale. Centrul oferă terapii de recuperare pentru copii cu dizabilități din zona Apusenilor, fiind dotat cu echipamente moderne de kinetoterapie, logopedie, terapie ocupațională și o cameră senzorială.

În anul 2022 s-a desfășurat și Campania „Din dragoste pentru ucraineni”, care a mobilizat întreaga Arhiepiscopie a Alba Iuliei pentru sprijinirea refugiaților din Ucraina. Sub coordonarea protopopilor și a serviciilor de asistență socială, 968 de preoți și voluntari au oferit 750 de locuri de cazare, găzduind 224 de refugiați în parohiile ortodoxe. Campania a asigurat masă caldă în valoare de 286.500 lei, produse alimentare de 100.538 lei și servicii de traducere, consiliere și educație pentru 218 persoane. Prin colecta organizată la nivel eparhial, s-au strâns 564.500 lei, fonduri utilizate pentru 6 transporturi umanitare în Ucraina și 23 în Republica Moldova, totalizând 486.000 lei. Valoarea totală a ajutoarelor oferite de Arhiepiscopia Alba Iuliei în cadrul campaniei s-a ridicat la aproximativ 14.630.000 lei, demonstrând o solidaritate exemplară în sprijinul celor aflați în suferință.

În anul 2023, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și-a extins considerabil activitatea socială, marcând progrese importante prin înființarea a trei noi centre sociale și două cantine sociale mobile. Un moment semnificativ a fost preluarea în administrare a Centrului de Îngrijire și Asistență pentru persoane adulte cu dizabilități din Ocna Mureș, cu o capacitate de 40 de beneficiari, oferind cazare, asistență medicală, consiliere psihologică și spirituală, terapii de recuperare și activități de socializare. Acesta a devenit parte a rețelei de 25 de servicii sociale administrate de Asociație, consolidând sprijinul acordat persoanelor cu dizabilități. De asemenea, au fost lansate două cantine sociale mobile în Baia de Arieș și Alba Iulia, fiecare asigurând hrană zilnică la domiciliu pentru 40 de persoane vârstnice. Proiectul „Prin Educație spre Vocație!”, început în 2019, și-a continuat impactul prin 17 clase after-school în județul Alba, oferind 405 copii hrană caldă, sprijin la teme, activități educative și dezvoltare personală. Programul a fost susținut prin parteneriate cu 8 primării și unități de învățământ locale, asigurând astfel continuitatea acestui model educațional de succes.

În 2023, Asociația a obținut finanțare pentru modernizarea Așezământului social „Sfântul Vasile cel Mare” – Centrul rezidențial pentru protecția copilului Alba Iulia, printr-un proiect de 246.960 lei, cofinanțat de Asociație cu 27.440 lei și o investiție suplimentară de 200.000 lei pentru dotări moderne, echipamente IT și materiale educaționale. Tot în 2023, au fost implementate șase proiecte de finanțare, printre care dotarea Centrului pentru persoane vârstnice „Sf. Andrei” (396.450 lei) și reabilitarea Caselor Maria I, II și III ale Filialei Reghin, permițând deschiderea unei noi case de copii. De asemenea, Fundația „Centrul Creștin Social-Medical de Zi” Sighișoara a obținut finanțări pentru Locuința Protejată pentru persoane vârstnice (41.867 lei) și Centrul de zi pentru persoane vârstnice (37.287 lei).

Un nou proiect de anvergură a fost „Incluziune pe piața forței de muncă a tinerilor din medii defavorizate”, în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER România, având un buget de 1.230.849 lei și desfășurându-se până în 2025. Acesta sprijină 100 de elevi în alegerea unei cariere și 60 de elevi din școli profesionale, facilitând accesul acestora la educație și angajare prin parteneriate cu angajatori.

Pe parcursul anului, s-au primit subvenții pe baza Legii 34/1998 pentru 36 de servicii sociale licențiate, în valoare de 5.595.000 lei, din care 3.818.000 lei. Aceste fonduri au contribuit la sprijinirea a 472 de beneficiari, consolidând sprijinul pentru copii, persoane cu dizabilități și vârstnici.

În cadrul „Anului comemorativ al îngrijirii persoanelor vârstnice”,s-a implementat proiectul „Pentru voi, dragi bunici”, vizând sprijinirea și prețuirea vârstnicilor. Activitățile s-au desfășurat la nivelul parohiilor și centrelor sociale, incluzând vizite, oferirea de daruri, evenimente culturale și sprijin în gospodărie.

Acțiunea „Aventurile copilăriei”, desfășurată între 2 mai și 1 iunie 2023, a oferit copiilor din centrele sociale și educaționale ale Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia experiențe recreative și educative. Programul a inclus explorarea naturii, activități sportive, aventuri, muzică și dans, culminând cu o petrecere de Ziua Copilului. Peste 1000 de copii au participat, dezvoltându-și creativitatea, spiritul de echipă și atașamentul față de comunitate. Inițiativa a promovat incluziunea socială, sănătatea și educația prin activități interactive și colaborative.

În 2024, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și-a extins activitatea prin înființarea a două noi Locuințe Maxim Protejate pentru persoane adulte cu dizabilități în Galda de Jos, ajungând astfel la un total de 11 locuințe și peste 80 de beneficiari. Aceste centre oferă cazare, îngrijire personalizată și servicii de recuperare prin Centrul de zi „Sfântul Meletie” din Alba Iulia. Locuința Maxim Protejată nr. 11 a fost renovată complet, cu o investiție de aproape 100.000 lei, îmbunătățind considerabil condițiile de trai pentru beneficiari.

De asemenea, proiectul „Prin Educație spre Vocație!” a continuat, susținând 15 clase after-school pentru 360 de copii, oferindu-le o masă caldă zilnic, sprijin educațional și activități de dezvoltare personală. Parteneriatele cu primăriile locale au asigurat sustenabilitatea financiară a inițiativei, iar cadrele didactice au beneficiat de sesiuni de formare pentru îmbunătățirea metodelor de predare.

Proiectul „Incluziune pe piața forței de muncă a tinerilor adulți din medii defavorizate” a sprijinit 474 de elevi cu meditații, consiliere profesională, vizite la companii și activități de integrare pe piața muncii. Bugetul anual al proiectului a fost de 420.000 lei, implicând o echipă de 16 specialiști.

În 2024, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a lansat un program de formare pentru 262 de angajați, vizând profesionalizarea în servicii sociale și medicale: curs de  competențe digitale pentru 28 de preoți și asistenți sociali (180 ore), curs de comunicare în servicii socio-medicale pentru 28 de asistenți medicali, kinetoterapeuți și terapeuți ocupaționali, curs de mobilitate și mobilizare în servicii socio-medicale pentru 100 de infirmieri și îngrijitori la domiciliu și curs de inițiere în competențșe digitale pentru 108 angajați. Fiecare dintre aceste cursuri va include câte 20 de ore de teorie și 20 de ore de practică.

Tot în 2024, Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” a elaborat trei documente programatice esențiale pentru activitățile sociale și administrative ale organizațiilor nonguvernamentale eparhiale: un „Codul Etic”, care cuprinde  21 principii fundamentale în asistența socială, un „Ghid practic pentru preoții din spitale” și un „Ghid de proceduri financiare pentru ONG-uri”. Aceste documente promovează transparența, profesionalismul și etica, implementarea acestora asigurând un cadru clar și coerent pentru desfășurarea activităților sociale și administrative.

În ceea ce privește noi finanțări, Asociația a obținut 23 milioane lei pentru mai multe proiecte. Printre acestea se numără „Copii pentru viitor! – Program suport pentru copil și familie”, destinat reducerii numărului de copii care intră în sistemul de protecție socială, cu un buget de 9,9 milioane lei, și subvenții de 8,5 milioane lei pentru 53 de servicii sociale licențiate, sprijinind aproape 1.000 de beneficiari.

În baza HG 973/2012, au fost câștigate trei proiecte majore, totalizând 5,4 milioane lei. Acestea includ modernizarea Centrului Rezidențial pentru Vârstnici Războieni (4,5 milioane lei), modernizarea Adăpostului de Noapte din Alba Iulia (777.403 lei) și dotarea Casei de Tip Familial Criș. Toate aceste inițiative reflectă angajamentul Asociației de a îmbunătăți condițiile de viață pentru categoriile vulnerabile și de a oferi servicii sociale eficiente și sustenabile.